DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

vineri, 7 iunie 2013

HAIKU 52

               HAIKU 52

VIJELIA DISTRUGATOARE

2013, mai, la sfarsit,
Din senin, o vijelie cumplita s-a pornit :
O victima, distrugeri si multi raniti.
Soarele emite soleitoni prea multi ;
O preaputernica activitate solara :
A generat o torida primavara !
Vantul solar s-a intetit.


    

sâmbătă, 1 iunie 2013

Haiku 100

         


            HAIKU 100

 THALES MULTUMEA SOARTEI
 PENTRU CELE TREI DARURI

Thales din Milet,

Multumea soartei cu deosebit respect,

Pentru trei daruri pe care,

Le considera esentiale :

Pentru ca l-a facut om si nu animal,

Ca e barbat si nu femeie ; nu e ceva banal ;

Pentru ca s-a nascut elin si nu barbar,

Acesta e un mare dar !

             1 iunie 2013




Haiku 99

         


               HAIKU 99

DIOGENE SI IMPARATUL ALEXANDRU

Pe cand se incalzea, pe plaja, la soare,

A fost vazut de Alexandru cel Mare,

Acesta a venit la el, se zice,

Si fara ca Diogenes sa se ridice,

Au discutat,

Indelungat,

Despre una,

Despre alta,

Alexandru a ramas impresionat,

De mintea isteata cu care Diogene a fost dotat,

Diogene, cere-mi orice si va fi al tau :

I-a cerut : imparate, da-te la o parte din soarele meu !

                                                               1 iunie 2013

Haiku 98

         


         HAIKU 98

DIOGENE SI FILIP REGELE
MACEDONIEI

Dupa batalia de la Cheronea,

Diogene, care tot fugea,

A fost prins,

Si in fata lui Filip, regale Macedoniei dus,

Cine esti ? L-a intrebat dintr-un jilt, de sus,

Sunt un cercetator, fara prea mari pretentii,

Al nemasuratei tale lacomii.

Pentru acest raspuns a fost admirat,

Si in libertate lasat !

                                 1 iunie 2013



Haiku 97

         


                HAIKU 97

DIOGENE CERSEA LA TRECATORI
INTELIGENT

Acelasi Diogene, vestit in ziceri,

Cerea pomeni uneori,

Cu cel mai milos ton,

Il intampina pe un oarecare om :

Trecatorule, daca ai dat si altuia da-mi si mie,

Daca nu, incepi cu mine !

                   1 iunie 2013

Haiku 96

       


             HAIKU 96

PRIN INTELIGENTA DIOGENE
A SCAPAT NEVANDUT

Diogene din Sinope,

A fost pedepsit si scos la vanzare,

A fost intrebat de seful targului :

Ce sti sa faci ?

A raspuns : Sa conduc pe altii ;

Acesta s-a adresat crainicului : Striga in gura mare !

Cine vrea sa-si cumpere un stapan ?  E de vanzare.

A ramas nevandut : Caci toti sclavi cautau,

Trebuinta de stapin nu aveau !

                        1 iunie 2013

Haiku 95

       


            HAIKU 95

VIRTUTEA CA APTITUDINE

Aristotel, marite, !
Ce se intelege prin virtute ?
Virtutea o putem defini ca o aptitudine,
De a infaptui lucrurile cele mai bune,
Viciul, daca vrei,
E contrariul ei.
Virtutea e linia de mijloc, bineinteles,
Intre insuficienta si exces ;
E o medietate,
Intre cele doua extreme, calitativ separate :
Linia de mijloc e generozitatea,
Excesul e risipa,
Insuficienta e avaritia.
In hranire, virtutea e cumpatarea,
Excesul e lacomia,
Insuficienta e inanitia.

               1 iunie 2013




Haiku 94

       


              HAIKU 94

DESCRIEREA SI CLASIFICAREA
VIRTUTILOR

Dar prin virtute,
O, Cicero, ce se intelege ?
Eu inteleg prin virtute,
Ceea ce este demn sa fie pretuit in sine.
Virtutile se impart in doua clase :
Cele innascute, numite nevoluntare,
Si cele care depind de vointa, numite voluntare.
Acestea din urma, cer imperativul, se intelege ;
Sa traiesti urmand virtutea ca pe o lege !

                                       1 iunie 2013

Haiku 93

       


     HAIKU 93

DEFINITIA LEGII

O, Cicero, cum se defineste legea ?
Si ce este ea ?
Diversele hotarari, formulate de popoare, ma intelegi ?
Au primit numele de legi.
Din termenul de lege, rezulta neaparat,
Sensul de “alegere” a ceea ce este drept si adevarat.
E clar, cat se poate,
Legea e ce face deosebirea dintre dreptate si nedreptate.
Legea este intelepciunea suprema a naturii,
Ea este impotriva nedreptatii, raului si a urii.
Legea e bunul cel mai de pret si cel mai mare,
Respectarea ei aduce progresul pentru tari si popoare.

                                                             1 iunie 2013

Haiku 92

       


                      HAIKU 92

SENECA SI MONTESQUIEU DESPRE CICERO

O, magnifice Cicero ; Seneca a scris despre tine,

Numai de bine :

Cicero, singurul spirit uman,

De marimea Imperiului Roman ;

Iar Montesquieu iti omagiaza imensele merite :

Cicero e unul din cele mai mari spirite !

                                         1 iunie 2013

Haiku 91

       


          HAIKU 91

CALITATILE ADEVARULUI

Adevarul e dulce ca mierea,
Falsul e amar ca fierea.
Adevarul straluceste ca aurul,
Falsul e intunecat precum catranul.
Adevarul e ca cerul instelat,
Falsul e ca norul intunecat.
Adevarul e ca o zi insorita,
Falsul ca o ceata nemarginita.
Adevarul, spusu-mi-s-a,
E frumos ca Mona Lisa,
In timp ce falsul,
E urat ca demonul.

         1 iunie 2013

Haiku 90

       


         HAIKU 90

FALSUL CA MINCIUNA

Falsul programat devine minciuna,
Intotdeauna rea, niciodata buna,
Minciuna e pedepsita penal,
Deci, ea e o culpa atat moral cat si legal.
Practicand-o frecvent iti intra in deprindere :
Vei fi considerat mincinos si pierzi in incredere !

                                                  1 iunie 2013

Haiku 89




        HAIKU 89

DEFINITIA FALSULUI

Prin opozitie cu adevarul,
Se defineste si falsul :
Cand spui ca este,
Ceea ce in realitate nu este,
Si ca nu este,
Ceea ce in realitate este,
Ai spus falsul, nu adevarul,
Dezamagind auditoriul !

                1 iunie 2013

Haiku 88

       


          HAIKU 88

O DEFINITIE A ADEVARULUI

Iata cum defineste Aristotel adevarul :
Drept concordanta cu exteriorul ;
Cand spui ca este,
Ceea ce in realitate este,
Si ca nu este,
Ceea ce in realitate nu este,
Ai spus adevarul,
Si te agreeaza auditoriul.

                   1 iunie 2013

Haiku 87

       


           HAIKU 87

GRADUALITATEA IN FERICIRE

Fericirea se cere interpretata gradual :
1. Multumirea ;
2. Satisfactia ;
3. Fericirea partiala ;
4. Beatitudinea sau fericirea deplina.
Se face permanent o confuzie,
Fiindca nu se diferentiaza stadiile cu precizie :
Individul poate sa fie multumit, satisfacut,
Dar nu fericit.
Desigur, omul poate sa fie si fericit,
Insa acesta e un sentiment rar intalnit.

                                        1 iunie 2013

Haiku 85

         


           HAIKU 85

EROS UNESTE JUMATATILE

De unde vine expresia :
“Jumatatea mea” ?
De la Platon putem afla,
Toata informatia :
Zeus, dorind sa-l faca pe om mai virtuos,
La taiat in doua spre a fi, in rau, mai neputincios.
De aici vine zicerea,
Ca fiecare isi cauta jumatatea.
Eros este cel ce pune jumatatile impreuna :
Facand din doua finite, una singura, dar buna.
El contribuie, cat se poate,
La implinirea nazuintei vesnice catre unitate.
Astfel, fiecare om va fi fericit,
Daca isi va intalni jumatatea in a sa iubita sau iubit.


                                                        1 iunie 2013

Haiku 86

         


       HAIKU 86

DEFINITIA FERICIRII

Ce este fericirea ?
De la Aristotel putem afla :
Cel ce traieste bine si se bucura de succes,
Este fericit, bineinteles.
Dupa unii fericirea consta in virtute,
Dupa altii in gandire,
Sau intr-un fel de intelepciune,
Ori in toate acestea sau intr-o parte din ele.
Fericirea e reuniune :
Din bunurile sufletesti, virtutea ;
Bunurile corporale, sanatatea ;
Si bunurile exterioare, bogatia.

                             1 iunie 2013