DESPRE AUTOR
DESPRE AUTOR SI PUBLICATII
ION MORARU
Nascut in comuna Gusoeni,
judetul Valcea, la 10 februarie
1932 ;
Licentiat in psihologie (1960) ;
Doctor in filosofie (1973) ;
Profesor universitar(1990) ;
Presedinte al Subcomisiei de Inventica
a Academiei Romane (1992-1996) ;
Presedinte-fondator al Asociatiei Romane
de Psihologie Haologica (2000) ;
Membru al Academiei de Stiinte din
New York (1995) ;
Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie
si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).
Din lucrarile publicate :
MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE
PE CERCETARI STIINTIFICE
1. Un model epistemologic-psihologic
al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa
cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;
2. Creativitatea sociala. Introducere in
socioeuristica (1981) ;
3. Actiunea sociala si comportamentul
individual. Premise pentru elaborarea
comportamentologiei (1986) ;
4. Strategii creative transdisciplinare.
Introducere in scientoeuristica (1992),
carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"
al Academiei Romane (1994) ;
5. Psihologia muncii, partea a doua,
Psihologia creativitatii (1993) ;
6. Cercetarea creativitatii si creatiei
prin metoda eurigramelor (1993) ;
7. Curs de psihoinventica (1994) ;
8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;
9. Introducere in psihologia
manageriala (1995) ;
10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;
11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;
12. Paradigma psihologiei haologice.
Aplicatii ale teoriei haosului
in psihologie (2000) ;
13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-
daimonicul (2004) ;
14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.
Introducere in psihologia haologica (2005) ;
15. Psihologia haologica (2006) ;
16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea
si creatia (2009).
TRATATE IN COLABORARE
1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;
2. Tratat de creatologie (1998).
POEZII
1. Ferestre spre interior (2007) ;
2. Daimoni creatori (2009) ;
3. Poeme si catrene (2011) ;
4. Dialoguri filosofice (2012) ;
5. Imperativus moralis (2012) ;
6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;
7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;
8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;
9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;
10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;
11. Poezii (2014) ;
12. Versuri (2014) ;
13. Stihuri (2014) ;
14 Idei in rime (2015) ;
15. Haiku profane si biblice (2015) ;
16. Diverse si sociale (2015).
marți, 2 septembrie 2014
COADA
Domnica ii ducea dimineata ceva bun de mancare,
O intampina, mieuna si i se mangaia de picioare.
SMS : Sunt foarte indurerata,
Astazi, Coada ma astepta, langa spalator, moarta !
Un caine hain i-a sectionat laba stanga din fata,
Cu greu a scapat din gura lui cu viata,
Cateva zile s-a aflat in agonie,
N-a putut sa-si mai revie.
Si-a dat ultima suflare,
Chiar pe locul unde ii dadeam mancare.
Ce pisica credincioasa !
Parca era un caine dresat, de casa.
Inainte de boala,
O gaseam uneori pe terasa, culcata pe oala :
Dormea acolo zile si nopti,
Pana puteam sa ma duc eu, luni sau marti.
N-are cine sa ma mai astepte de acum inainte,
Imi exprim durerea prin lacrimi si cuvinte.
Intelegea totul, se tinea dupa mine prin gradina,
Comunicam cu ea ca si cu o buna prietena.
Adio Coada, pisica iubita !
Fara tine Cabana pare o casa parasita.
30 august 2014
luni, 1 septembrie 2014
Domnule Moraru,
Cunosc lucrarea lui N. Berdiaev “Cunoasterea de sine”, in care creativitatea umana este prezentata ca cea mai inalta, cea mai valoroasa insusire a omului.
V-ati dedicat multi ani din viata studiind aceasta inalta trasatura umana si ati avut acces direct la ea, fiind chiar Dumneavoastra insiva creator.
Lucrarea dvs. “Genii si celebritati in versuri” prezinta esentialul creativitatii umane, care este un mister, care este inefabil, prin inefabilitatea versurilor si de aceea mi-a fost accesibila.
Lucrarea semnata de dvs. “Michelangelo Buonarroti, creativitatea si creatia” mi-a pus foarte multe intrebari, la a caror raspunsuri, din mai multe motive, nu voi avea probabil niciodata acces.
Epoca este de o complexitate extraordinara : este plina de imaginar si de magie, exista inchizitie, alchimie, scolastica, astrologie, reforma si aparitia protestantismului, prezenta activa a kabalei, etc.
Cum au influentat toate acestea modul in care Michelangelo a vazut Geneza, Judecata de apoi, Pieta si toate celelalte creatii ale sale ?
Ar trebui sa recitesc “Agonie si extaz” si sa citesc, pentru prima oara, “Viata lui Michelangelo” de R. Roland, ceea ce probabil nu se va intampla.
De aceea, Domnule Moraru, nu va pot spune decat ca aveti talent literar, pentru ca scrieti deosebit de curgator, in fraze foarte frumos alcatuite, dar continutul lor interesant ma depaseste total, pentru ca n-asi
putea sa sesizez aportul Dumneavoastra original si n-asi putea sa spun de ce analiza credintei, a Bibliei ocupa un asa de mic loc in scrierile Dumneavoastra ?
- 2 -
Va multumesc mult pentru carte, pentru ca m-a ajutat, inca o data, sa pun in practica ceea ce scrie la intrarea in Templul de la Delfi : “Cunoaste-te pe tine insuti in lumina mea”.
Va trimit un articol despre Pieta a lui Michelangelo, din Revista de literatura din Botosani, intitulata “Hyperion”, nr. 4, 5, 6/ 2014 si
doua articole stiintifice ( mai bine zis, despre ultimele cuceriri ale fizicii cuantice, care imi intaresc si aprofundeaza viata mea interioara).
Cu sinceritatea dintotdeauna care a existat intre noi, transmiteti-i Doamnei Moraru cele mai bune urari, pe care vi le trimit si Dumneavoastra.
Cu prietenie.
Conf. univ. dr. ing. Maria Tudose
25 08 2014
joi, 21 august 2014
HAIKU 251
SAMANUL
M-am documentat tot anul,
Ca sa aflu cine e samanul :
E un personaj magic,
Putin cunoscut, enigmatic ;
Calator intre doua lumi (O. Simu) : lumea celesta a zeului,
Si lumea subpamanteana a demonului ;
Intre lumea spiritelor,
Si lumea tribala a oamenilor;
Vrajitor,
Vraci vindecator ;
Oficiant de cult,
In prereligia primitiva de demult ;
Personaj oracolar,
Si previzionar ;
In ierarhia tribului stimat,
Si temut, dar nu blamat.
Etimologic, provine din radacina tungusa “sa –“,
Care se talmaceste asa :
“A sti”, iar cu o alta expresie,
“Cel ce stie”;
In limba tungusilor,
Saman inseamna vrajitor ;
- 2 -
Numele se compune din doua parti :
Sha, inseamna, cu o profunda experienta;
Man, om, fiinta.
Fiind in relatie cu lumea zeilor,
Si a sufletelor,
El stie multe,
Informatii mari si marunte :
Venind in contact cu spiritele superioare,
El afla raspunsurile la problemele tribului arzatoare.
O sedinta samanica are urmatoarele elemente,
Dupa M. Eliade, si trepte :
1. Chemarea spiritelor ;
2. Bataia tobelor ;
3. Transa, in care sufletul se pare ca a parasit corpul;
4. Scopul sedintei : de a obtine extazul.
Numai in starea de extaz sufletul urca la Cerul etern,
Si coboara apoi in infern.
Cea mai importanta este transa ; acum samanul “moare” :
Sufletul intra in extazul pasarii calatoare ;
Dupa calatorie,
Sufleteul se reintrupeza, iar samanul din nou “reinvie” .
Transa samanului,
Se pregateste indelung cu ajutorul maestrului ;
Se foloseste un limbaj secret,
Cunoscut si practicat complet numai in Tibet,
Cat si limbajul animalelor :
Mai ales al lupilor si al pasarilor.
Pregatirea samanului comporta 13 initieri,
Realizate in maximum 30 de primaveri ;
La 50 de ani samanul atinge apogeul,
Si inseamna ca a depasit tot greul.
O persoana poate deveni saman, din cate se pare,
Dupa Anca Geanta, prin una din caile urmatoare :
- 3 -
1. Transmitere ereditara;
2. Initiere de catre un maestru cu pregatire exemplara ;
3. Cautare personala;
4. Sau, am spune noi (I.M.), la recomandarea tribala.
Dupa unele informatii,
Rezulta ca samanismul il practicau si daco-getii ;
In sprijinul ideii vine si o anumita insemnare,
A lui Platon, filosoful grec cel mare :
“Acesti medici ai lui Zalmoxis sunt de mare ajutor,
(Charmides ), Se zice ca au si darul de a te face nemuritor”.
In transa, in creierul samanului are loc o “drama”,
Pusa in evidenta de electroencefalograma :
Graficul (pe samanul Corine Sombrun, in transa) arata,
Semne ca de o psihoza generalizata ;
O diagrama “furtunoasa”,
Specifica numai starii de transa;
O “aprindere” simultana, in majoritatea retelelor neuronale,
In toate zonele cerebrale.
Are loc un “delir electric”, ce arata,
Un activism maxim al creierului, pe o arie generalizata.
Dupa transa samanul e epuizat psiho-nervos,
Ii trebuie o perioada de refacere, spre a mai fi de folos.
( Florenta Oprisan) : Surse informationale de mare eruditie,
Spun ca samanismul e pe cale de disparitie.
21 august 2014
luni, 11 august 2014
IERTAREA
Dvs., Catalin Zamfir si Lazar Vlasceanu : ati pledat,
in C. P., ca Ion Moraru sa nu obtina conducerea de doctorat :
V-ati prevalat si de functiile dvs. in comisiile de la minister,
amenintand ca ma veti respinge acolo; Ce intentie ! Ce mister !
Ati socat si restul Consiliului Profesoral cat de patimasi ati fost ;
Vom arata pe p. 2 cauza: minora, dar pentru I.M. cu mare cost.
E ciudat faptul ca doi sociologi au atacat vehement,
un psiholog, care nu putea sa se apere, fiindca nu era prezent.
Tin sa apar aici si acum adevarul si dreptatea ;
In limbaj nuantat, dar cu toata fermitatea.
Nu erati de specialitate ! Ar fi trebuit sa aveti putina retinere :
Era datoria psihologilor sa decida, cu deplina cunoastere !
Prin bunavointa unui consilier, al carui nume nu e aici esential,
informatiile de la inceput au fost extrase chiar din Procesul verbal.
Domniile voastre, luati aminte la urmatoarele date !
Ce nu pot sa fie contestate :
Ion Moraru, e autor la la 26 de carti ;
La 12 e coautor (dintre care la 2 tratate); total 38 de carti;
Coautor la 31 de volume ; 34 de carti+31 de volume = 65 c/v;
Autor la 93 de studii si articole,
publicate la noi si peste hotare; La 5 e coautor,
fiecare cu cate un colaborator ; Total : 93 + 5 = 98;
16 comunicari trimise la diferite congrese si conferinte internationale ;
134 sustinute in tara la sesiuni stiintifice ;
Avem 317 titluri, cu toate,
aritmetic adunate.
Comparati-le, pe total si pe parti, cu realizarile
Dvs. Plusul pentru I.M. la carti-vol., etc. are valori notabile !
A se vedea Curriculum vitae complet,
cu cele 11 Liste nominale anexate, pe internet.
- 2 -
Cercetarile lui Ion Moraru sunt favorabil comentate
de 20 de ori; a se vedea Lista sapte.
Multe au fost utilizate de Scoala de Inventica de la Iasi,
la edificarea (V. Belous ) inventicii si a performanticii ;
Au primit Medalia de Aur Clasa I “Henri Coanda”,
pentru contributia adusa la creativitatea tehnica (1995) ;
Si Premiul “Ion Petrovici” al Academiei Romane,
pentru elaborarea strategiilor creative (1994) ;
Ion Moraru a construit paradigma haologica :
O noua viziune psihologica (2000).
Asadar, aveati dvs., in 1995, motive intemeiate,
pentru acel act condamnabil, de infama nedreptate ?
Cauza: C.Z. si sotia lui L.V. au venit in catedra din afara;
Colaborarea dumnealor cu I.M. n-a fost chiar exemplara :
Astfel ca L.V. si C.Z. au gasit prilejul de razbunare,
desi rezultatele mele erau si atunci convingatoare.
Dlor. profesori, e laudabil faptul ca dvs. conduceti doctorat !
Dar, lui I. M., acest drept meritat, de ce i l-ati furat ?
Totusi, va iert crestineste conduita dvs. bazata pe ura :
Memoria mea va elimina bits din neurostructura !
Aceasta confesiune, in limbaj freudian, e o defulare,
ce predispune selectiv, informatia stocata, la uitare.
As fi multumit sa constat, la dvs. un dram de cainta ;
Generat de mustrarile de constiinta !
Prof. univ. dr. Ion Moraru
Textul a fost transmis celor in cauza, in 2013 ;
Revazut si completat : 12 august 2014.
luni, 4 august 2014
Maria Tudose
Conf. univ. dr. ing. Maria Tudose
Elena Florea
Dr. Elena Florea