DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

joi, 21 august 2014






             HAIKU 251


             SAMANUL


M-am documentat tot anul,
Ca sa aflu cine e samanul :
E un personaj magic,
Putin cunoscut, enigmatic ;
Calator intre doua lumi (O. Simu) : lumea celesta a zeului,
Si lumea subpamanteana a demonului ;
Intre lumea spiritelor,
Si lumea tribala a oamenilor;
Vrajitor,
Vraci vindecator ;
Oficiant de cult,
In prereligia primitiva de demult ;
Personaj oracolar,
Si previzionar ;
In ierarhia tribului stimat,
Si temut, dar nu blamat.
Etimologic, provine din radacina tungusa “sa –“,
Care se talmaceste asa :
“A sti”, iar cu o alta expresie,
“Cel ce stie”;
In limba tungusilor,
Saman inseamna vrajitor ;


                     - 2 -

Numele se compune din doua parti :
Sha, inseamna, cu o profunda experienta;
Man, om, fiinta.
Fiind in relatie cu lumea zeilor,
Si a sufletelor,
El stie multe,
Informatii mari si marunte :
Venind in contact cu spiritele superioare,
El afla raspunsurile la problemele tribului arzatoare.
O sedinta samanica are urmatoarele elemente,
Dupa M. Eliade, si trepte :
1. Chemarea spiritelor ;
2. Bataia tobelor ;
3. Transa, in care sufletul se pare ca a parasit corpul;
4. Scopul sedintei : de a obtine extazul.
Numai in starea de extaz sufletul urca la Cerul etern,
Si coboara apoi in infern.
Cea mai importanta este transa ; acum samanul “moare” :
Sufletul intra in extazul pasarii calatoare ;
Dupa calatorie,
Sufleteul se reintrupeza, iar samanul din nou “reinvie” .
Transa samanului,
Se pregateste indelung cu ajutorul maestrului ;
Se foloseste un limbaj secret,
Cunoscut si practicat complet numai in Tibet,
Cat si limbajul animalelor :
Mai ales al lupilor si al pasarilor.
Pregatirea samanului comporta 13 initieri,
Realizate in maximum 30 de primaveri ;
La 50 de ani samanul atinge apogeul,
Si inseamna ca a depasit tot greul.
O persoana poate deveni saman, din cate se pare,
Dupa Anca Geanta, prin una din caile urmatoare :

                  - 3 -

1. Transmitere ereditara;
2. Initiere de catre un maestru cu pregatire exemplara ;
3. Cautare personala;
4. Sau, am spune noi (I.M.), la recomandarea tribala.
Dupa unele informatii,
Rezulta ca samanismul il practicau si daco-getii ;
In sprijinul ideii vine si o anumita insemnare,
A lui Platon, filosoful grec cel mare :
 “Acesti medici ai lui Zalmoxis sunt de mare ajutor,
(Charmides ), Se zice ca au si darul de a te face nemuritor”.
In transa, in creierul samanului are loc o “drama”,
Pusa in evidenta de electroencefalograma :
Graficul (pe samanul Corine Sombrun, in transa) arata,
Semne ca de o psihoza generalizata ;
O diagrama “furtunoasa”,
Specifica numai starii de transa;
O “aprindere” simultana, in majoritatea retelelor neuronale,
In toate zonele cerebrale.
Are loc un “delir electric”, ce arata,
Un activism maxim al creierului, pe o arie generalizata.
Dupa transa samanul e epuizat psiho-nervos,
Ii trebuie o perioada de refacere, spre a mai fi de folos.
( Florenta Oprisan) : Surse informationale de mare eruditie,
Spun ca samanismul e pe cale de disparitie.


                                            21 august 2014

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu