DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

sâmbătă, 3 august 2013

                    - 81 -


                 

SENTIMENTE INTIME INTRE
LEONARDO SI MONA LISA ?


Leonardo da Vinci a fost un barbat elegant si frumos,
In arta, stiinta si tehnologie faimos,
Dar nu exista nici o insemnare,
A lui sau a unui contemporan oarecare,
Despre vreo iubire,
Permanenta sau trecatoare.
Au existat oare sentimente intime intre el si Mona Lisa ?
Un raspuns ferm pentru posteritate nu se poate lasa.
Dar exista temeiuri,
Pentru unele presupuneri :
El care a lasat atata opera neterminata,
A staruit asupra acestui portret vreme indelungata :
La un portret patru ani ?
Prea mult ; si pe vremea lui timpul costa bani !
A fost un timp trebuincios ?
Sau prelungit intentionat, cu un scop amoros ?
A purtat portretul inramat,
Peste tot pe unde a lucrat,
Era parca o scumpa amintire,
De care nu voia sa se desparta ; era sentimental din fire.
Tanara Mona Lisa, pe de alta parte, dar nu in secondo,
Era sotia prevarstnicului  Francesco del Giocondo,
Diferenta foarte mare de varsta era de natura,
S-o predispuna la o aventura.
Dar toate acestea sunt simple supozitii,
Lipseste dovada acestei relatii !

                   - 82 -
                                                           
Se naste insa si o alta intrebare, de neinlaturat :
De ce portretul nu se afla la Mona Lisa pentru care fusese lucrat ?
Poate ca Leonardo a mai facut o copie si pentru el,
La fel.
Daca aceasta ipoteza ar avea suficienta motivatie,
Ar fi trebuit sa se gaseasca doua portrete in indelungata istorie ;
Dar e doar unu’
Acela de la Muzeul Luvru.
Deci, aceasta ipoteza pica,
Ea nu se justifica ;
E posibil insa si un alt ipotetic raspuns,
Motivat si el psiho-logic indeajuns :
Poate ca Mona Lisa a refuzat portretul,
Intrucat ea venea la sedintele de pictura fara sa stie barbatul !
Nu putea sa vina acum cu tabloul acasa si sa-l puna pe perete,
Fara sa-i dea lui Francesco explicatii detaliate si complete :
Sotul ei era foarte suspicios,
Si tot pe atata de gelos.
Asa ca, pentru a evita conflictul,
A preferat, cu regret, sa-i lase temporar pictorului portretul.
I l-a platit din economiile ei de gospodina,
In moneda florentina.
Leonardo i-a promis ca portretul o sa revina,
Dupa un timp, la adevarata lui stapana.
Dar evenimentele au curs in asa fel,
Incat opera a ramas definitiv la el :
In Franta (1516), la Castelul Amboise (micul conac Clos-Luce) s-a stabilit,
De portret insa nu s-a dezlipit ;
Inainte de a-si da ultima suflare, paralizat,
I-a cerut lui Francesco Melzi sa-i aduca tabloul langa pat.
Dupa ce Leonardo a inchis ochii (1519), asistat de Melzi la capatai,
Portretul a revenit castelanului, regele Frantei, Francisc I  :
De cum a vazut opera, monarhul, impresionat peste masura,
A dat porunca sa fie expusa imediat in Galeria lui de pictura.
Portretul a trecut, in timp, prin mai multe maini, greu de descris,
Pana cand a ajuns, in cele din urma, la Muzeul Luvru din Paris.

                                                                       3 august 2013




                           




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu