DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

joi, 9 iulie 2015

                                             RECENZIE


     La cartea “Haiku profane si biblice”, de Ion Moraru, Editura Matrix Rom, 2015, 117 pagini.


    Draga nene Ionule, am primit cartea ta pe care mi-ai trimis-o. Iti multumesc din suflet. Am citit-o cu bucurie si cu multa placere. Sint de acord cu toate poeziile din acest volum, cu mentiunile critice la adresa realitatilor pe care le traim astazi cu totii. Dar as fi dorit ca accentele critice sa fie mai numeroase, si mai ales, mai aspre, mai acide, mai penetrante, deoarece aceste realitati merita sa fie judecate astfel. De exemplu, in poezia "Politica" spui pe buna dreptate ca politica este precum politicienii,"clienti la DNA si la morala repetenti".  Numai ca, din punctul meu de vedere, ei sint mult mai rau decit atit; jefuitori ai avutiei nationale a tarii, banditi ordinari, criminali care, judecati corect si pe baza faptelor incontestabile, ar merita sa fie impuscati la zidurile Tirgovistei, stiut fiind ca, asa cum spui tu in poezia "Imparatul", daca "dreptatea tara intareste, coruptia o nimiceste", drept pentru care, intr-adevar, voi, coruptii, "nu meritati sa faceti parte din popor". Deasemenea, ai mare dreptate in poezia "Catrena coruptiei" cind precizezi ca "mediul de afaceri, partidele, ministrii si primarii sint susele de coruptie principale", sint - si, Doamne, cita dreptate ai - "lipitorile ce sug singele tarii". Si sint astfel deoarece tipul de societate in care acum traim este de asa natura incit prin toate mecanismele ei produce conditii care "hranesc" coruptia si o impun ca lege ce o caracterizeaza si o defineste. Intr-adevar, cum spui tu in "Porunca opt", "voi, cei ce practicati coruptia pe scara mare, de pedeapsa divina nu aveti scapare". Numai ca, draga nene Ionule, pina la “pedeapsa divina" trebuie sa se actioneze pentru a se aplica, pe baza si in spiritul legilor in vigoare, pedeapsa laica, paminteana, stiut fiind ca "pina la Dumnezeu, te maninca sfintii".
    In "Porunca zece" spui, pe buna dreptate, ca nu trebuie "sa rivnesti la bunurile straine", caci "e pacat". La fel de pacat e sa rivnesti la bunurile straine ce apartin altor popoare, altor tari. Deaceea nu trebuie permis nici ca strainii sa rivneasca, ba mai rau, sa insface bunurile natiei tale, cum se intimpla astazi la noi.
    In concluzie, rugamintea mea este ca, in poeziile pe care le vei scrie si le vei publica de aici inainte, accentueaza mai mult consideratiile critice referitoare la realitatile pe care le traim aici, pe Pamintul Mioritic, in asa fel incit aceste accente critice, acide, corozive sa fie, cum spune d-na conf. univ. dr. Maria Tudose, precum scinteiele amnarului care pot avea "puterea sa aprinda focul, nu doar sa incalzeasca vreascurile". Cert este ca, pentru mine, volumul acesta de poezii pe care mi l-ai facut cadou - si-ti multumesc din suflet - pune in lumina bogatia si profunzimea ideilor prezentate, armonia si stilul abordarilor si, mai ales, capacitatea creatoare si talentul pe care ti le-a dat Bunul Dumnezeu.
    Sa ai parte de viata lunga, de pastrarea intacta a capacitatii tale creatoare, de multa sanatate care sa-ti permita sa scrii poeziile tale minunate. Pe tine si pe tanti Fluturas va imbratisez cu drag.
   
     Dr. Elena Florea

                                                                    7 iulie 2015

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu