DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

luni, 20 iulie 2015

                                                  IN MEMORIAM
                                             ADRIAN PAUNESCU


Azi, 20 iulie, avea 72 de ani. Caci 5 ani au trecut de cand nu mai este. Si, tot mai vad oameni cu ochii rosii si vene unflate cand aud de el. Este drept, nu putea trece neobservat. Deranja. Incomoda. Avea energii debordante. Supraomenesti. Poate si din aceasta cauza a plecat prea devreme. A ars intens. Nu-i fac un laudatio. Nici nu as avea cum si de ce, dupa ce ne-am tot ciondanit si, finalmente, ne-am impacat, eu, revolutionarul, si el, cine si ce era … Nervos, isteric uneori, greu de suportat. In particular si public. Dar, si cand era in verva te fermeca. Era el insusi un spectacol unic. Ins carismatic. Plin de umor. Si chiar generozitati inimaginabile. Ia sa ne uitam cati au azi slujbe sau case obtinute cu ajutorul lui … Cati au fost salvati or tratati de mari medici cu ajutorul lui. Traia alert. Derula intr-o zi mai toate anotimpurile sentimentale. Se preagrabea. Unde ? Spre moarte. Caci, de fapt, viata nu e altceva decat o gara in care asteptam un singur tren : moartea. Pentru el a venit cu Expresul. Nedrept de repede. A ars Poetul.

                             
                                                                      - 2 -

Asupra-I treneaza insa acel cult intretinut si de el, privindu-l pe fostul dictator. Sunt multe de spus. De carcotit. De reprosat. De discutat. Unele din reactiile sale lirice aveau o tactica : lauda, lauda pana ce ajungea la realitatea “aia”, altfel de nespus. Dar, dincolo de aceste chestii omenesti, haideti sa luam poezia sa. E ultimul poet social. Dar poezia de dragoste ? Caci, dupa atatea contestari, injurii, imprecatii scuipate, tipate la adresa lui; de adjective - “poet de curte”, “rasfatat al regimului” - lucruri in care a fost, totusi, consecvent - Adrian nu s-a revopsit. Poemele dedicate taranului, eroilor istoriei, “obsesia Basarabia”, plus poemele superbe de dragoste raman parca-n ciuda dusmanilor mediocri si invidiosi. La fel, cantecele sale de tara - al naibii de multe – lansate prin Cenaclul Flacara, se canta si azi. Precum Sadoveanu si Arghezii - acuzati si ei de “colaborationism” - opera lui ramane acoperita de o opera coplesitoare.


                                                              - 3 -

Timpul trece, opera ramane … Sunt pete pe o biografie, nicidecum pe opera. Prin lucrarea timpului, raul se estompeaza … Or, ca importanta si uriesenie, opera lui Paunescu lasa in urma, nu dare lirice, nu zgarieturi, ci brazde adanci …

     George Stanca

Pamflet, publicat in Click, nr. 2581, din 20 iulie 2015.

Am pus una dupa alta cele doua scriituri, cea semnata de George Stanca si aceea scrisa de Ion Moraru, chiar in ziua in care poetul trecea in lumea umbrelor, pentru ca ele sunt, realmente COMPLEMENTARE. Numai amandoua, in conexiunea lor, aproximeaza, acceptabil, personalitatea creatoare geniala a lui Adrian Paunescu.
La cele doua se adauga eseul semnat de Dan Andrei Aldea.

     Ion Moraru
                         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu