DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

marți, 12 noiembrie 2013

CULTURA POPOARELOR EUROPENE

  1. DEFINITIE

           Cultura este o mare sinteza din tot ceea ce a creat geniul
           uman, de-a lungul veacurilor, in domeniile (in ordine
           alfabetica) : artei culinare, artei culte, artei populare,
           filosofiei, invatamantului, literaturii, mestesugurilor,
           modei, poeziei, stiintei, sportului, tehnologiei, teologiei,
           etc., sinteza care s-a materializat in imbunatatirea vietii
           materiale si spirituale ale oamenilor, in progresul
           societatii omenesti.

B. STRUCTURA STUDIULUI

     a)  Mai intai am propus o definitie a culturii ;
b) Am identificat domeniile in care un anumit popor
     european a creat cultura ;
c)     Prin numararea domeniilor am obtinut o cuantificare simpla,
     exprimata prin relatia: (p d’ x d.’’), unde :  
 p = poporul ;
 d’ = domeniile sale culturale nominalizate ;  
 x = numarul
     domeniilor, variabil de la un popor la altul ; 
d.’’ = o
     prescurtare de la domeni
d)    Au fost precizate calificativele ( 1 – 5 ), functie de numarul d.'' ;
e)     S-a stabilit locul pe care il ocupa un anumit popor (tara),
     functie de  suma d.'' (I – XII).
    
1. Desigur, studiul este relativ ; dar e bine ca exista ;
2. El nu e complet, cat priveste popoarele si domeniile;
3. Contine anumite erori de cunoastere si de interpretare;
4. E centrat numai pe dimensiunea cantitativa a culturii.


                                 - 150 -
                                  
 C. METODA

Identificarea domeniilor generatoare de cultura la diferite
popoare s-a facut prin METODA STATISTICA. Au fost
luate in consideratie doar domeniile majore, cu ecou
national si international, care tin de MAREA CULTURA.
S-a facut o analiza comparata a domeniilor diferitelor
popoare. Rezultatele au fost apreciate prin calificative
si transpuse in clasificari cuantificate, cu stabilirea locului
fiecarei culturi in sistemul culturilor. Desigur, metoda
statistica e prea simpla si nu e suficient de riguroasa;
Dar, deocamdata, autorul nu a gasit o alta metoda care
     sa fie compatibila cu acest studiu.
                                              
D. POPOARELE SI DOMENIILE CULTURII        
                                         
     De-a lungul istoriei, popoarele europene, au avut ponderi
     diferite in elaborarea culturii ( totul in ordine alfabetica) :

     AUSTRIECII: concertele de Anul Nou, medicina, muzica,
     patinaj artistic, psihanaliza, skiul, Opera din Viena,
     Universitatea din Viena = 8 d.'' ;
     
     BRITANICII: arta conservarii traditiilor, dramaturgie,
     filosofie, fotbal, istoria civilizatiilor, literatura,
     mecanica teoretica, patinaj artistic, psihologie,
     organizare parlamentara, poezie, stiinta comportamentului
     rafinat,
     tehnologie clasica, tehnologie nucleara, universitatile = 15 d.'' ;

     BULGARII: alfabetul chirilic, folclor, patinaj artistic = 3 d.'' ;

     CEHII: tenis, hochei pe gheata, patinaj viteza = 3 d.'' ;

     DANEZII: literatura pentru copii, skiul, tenis = 3 d.'' ;

     ELVETIENII: accelerator de particule elementare, bancile,
     ceasornicarie, epistemologie, fiziognomica, psihanaliza, 
     tenis = 7 d.'' ;

                                 - 151 -

   
     FINLANDEZII: logica deontica, skiul, patinaj artistic = 3 d.'' ;

     FRANCEZII: arhitectura, chimie, filosofie, inventica, istorie,
     literatura, lux-moda, matematica, medicina, muzeu celebru,
     patinaj artistic, pictura, religie, sculptura, sisteme de legi, 
     strategie,
     tehnologie nucleara, universitatile = 18 d.'' ;

     GERMANII: chimie aplicata, dramaturgie, filosofie,
     fotbal, literatura, matematica, muzica, poezie, psihanaliza,
     patinaj artistic, psihologie experimentala, religie, strategie,
     tehnologie clasica, universitatile = 15 d.'' ;
 
     GRECII ANTICI: arhitectura, istorie, literatura, medicina,
     oratorie, poezie, sculptura, tragedie = 8 d.'' ;
                                   
     ITALIENII: antropologie, arhitectura, arta culinara,
     astronomie, fotbal, muzica, pictura, patinaj artistic,  poezie,
     sculptura, skiul = 11d.''  ;

     MACEDONENII ANTICI: strategie = 1 d.'' ;

     NORVEGIENII: expeditii geografice, patinaj artistic,
     skiul = 3 d.'' ;

     POLONEZII: astronomie, folclor, matematica, muzica,
     praxiologie = 5 d.'' ;

     ROMANII ANTICI: arhitectura, inginerie, istorie, oratorie, 
     religie,
     sisteme de legi, strategie = 7 d.'' ;
                                         
     ROMANII: arta culinara, aviatie, dramaturgie, filosofie,
     folclor, gimnastica artistica, inventica, istorie, literatura, logica,
     matematica, medicina, mestesuguri populare, Muzeul Satului,
     muzica,  pictura, poezie, psihologie, sculptura, sociologie,
     tennis, universitatile = 22 d.'' ;

                                  - 152 -
                                                               
     RUSII: balet, chimie, cosmonautica, dramaturgie,
     fiziologie-medicina, folclor, gimnastica artistica,
     hochei pe gheata, inventica, literatura, logica, matematica,
     mestesuguri populare, muzeu celebru, muzica,
     psihologia cosmonautului, patinaj artistic, poezie,
     saritura cu prajina, tehnologie nucleara, tehnologie
     spatiala, universitatile = 22 d.'' ;

     SARBII: fotbal, tenis = 2 d.'' ;

     SPANIOLII: dramaturgie, expeditii geografice, fotbal, literatura,
     muzeu celebru, pictura = 6 d.'' ;

     STATUL VATICAN: arta, bradul de Craciun, diplomatie,
     pacificarea popoarelor, religie, strategie = 6 d.'' ;

     SUEDEZII: dinamita, Premiile Nobel, patinaj artistic, 
     skiul = 4 d.'' ;
                                                                            
     UKRAINIENII: folclor, psihologia delincventului = 2 d.'' ;

     UNGURII: arta culinara, folclor, matematica, muzica,
      patinaj artistic, poezie = 6 d.'' ;

     Din toate aceste domenii, si inca din altele, se formeaza
     MAREA CULTURA. Intr-o conceptie ingusta, ea era redusa,
     frecvent, doar la  literatu

E. CALIFICATIVELE

                       1.   0  d.'' =zero domenii ca participare la
                                            MAREA CULTURA ;
                                            Sunt unele popoare in aceasta
                                            situatie, ne nominalizate in studiu;                                                                     
                                            Ele au produs insa o CULTURA MICA,
                                            cu valoare locala. Nu exista popor fara 
                                            cultura
                                            (traditii, obiceiuri, practici, procedee,
                                            mestesuguri, cant, joc, sporturi, ritualuri,
                                            etc.).


                                                         - 153 -


                        2.   1 –    5 d.''   =   participare modesta 
                                                          la marea
                                                          cultura;

                        3.   6 –  10 d.'' =     participare buna;

                        4.   11 –15 d.'' =     participare foarte buna;

5.      16 –20 -   =     participare exceptionala.
             22 d.''
F. LOCUL

I.              Romanii si Rusii, la egalitate,
            fiecare cu cate 22 d.'' ;


II.              Francezii, 18 d.'' ;

               
III.             Britanicii si Germanii, la egalitate,
                                             fiecare cu cate 15 d.'' ;


IV.      Italienii, 11 d.'' ;


                    V.      Austriecii, Grecii antici, 8 d.'' ;

                                         
VI.      Elvetienii, Romanii antici,
           fiecare cu cate 7 d.'' ;


VII.        Spaniolii, Statul Vatican, Ungurii,
           fiecare cu cate 6 d.'' ;







    - 154 -







VIII.   Polonezii, 5 d '' ;

  IX. Suedezii, 4 d.'' ;                                      
     
  X.  Bulgarii, Cehii, Danezii, Finlandezii,
        Norvegienii,
        fiecare cu cate 3 d.'' ;

XI.       Sarbii, Ukrainienii,
         fiecare cu cate 2 d.'' ;

 XII. Macedonenii antici, 1 d.'' .
                                                      
                                 Cum se explica faptul ca popoarele nordice
                                 au cultivat mai putine domeni ale 
                                 culturii                            
                                 (doar 3  -  4),  decat alte popoare ?
                                 O ipoteza : clima a determinat aceasta situatie.
                                 Popoarele nordice au fost obligate sa se preocupe,
                                 in primul rand, de supravietuire intr-un mediu
                                 ostil si mai apoi, daca au mai avut timp si energie,
                                 sa se ocupe si de cultura.
                                 
                                 
                                                                                                                          
                 

                                                          
                      



                                - 155 -                     


G. SCHITA PENTRU STUDIUL CALITATII ACTULUI DE CULTURA

         
          Nu e greu de observat ca partea de mai inainte a studiului nostru abordeaza cultura doar din punct de vedere CANTITATIV  (numarul de domenii ale unui popor in care el a creat cultura).
          Desigur, cultura are si o dimensiune CALITATIVA ; Dupa opinia noastra, calitatea culturii poate sa fie definita drept UN SISTEM de cunostinte, reguli, norme (juridice, morale, estetice, comportamentale) principii, legi (ale stiintelor, tehnologiei, si juridice), constientizate, asimilate de catre indivizi si grupuri, interiorizate si devenite comportament individual si social.
          Calitatea culturii se reflecta in COMPORTAMENTUL indivizilor si al grupurilor. Calitatea scazuta a culturii se va reflecta intr-un comportament grosier, primitiv, agresiv ; Calitatea ridicata a
culturii se va exprima intr-un comportament manierat, politicos,
responsabil, pacifist, agreabil, creativ. Personalitatile cu o calitate a culturii ridicata, vor respecta legile si regulamentele formulate de institutiile sociale, cat si normele morale. Pe cata vreme, persoanele cu o calitate scazuta a culturii, le vor incalca permanent
          Tot aici se incadreaza RELATIA DINTRE CANTITATEA- CALITATEA CULTURII SI COMPORTAMENT : Cat de inalt e nivelul cantitatii-calitatii de cultura asimilata si constientizata, tot atat de dezvoltat e si comportamentul persoanei si al grupurilor : nivel de cultura cantitativ-calitativ scazut, comportament rudimentar ; nivel de cultura cantitativ-calitativ ridicat, comportament superior ; nivel de cultura cantitativ-calitativ foarte ridicat, comportament elevat. Admitem si exceptiile.


    - 156 -



          Este o relatie intre CALITATEA CULTURII SI CALITATEA VIETII Cultura inferioara, viata saraca in satisfactii si aspiratii ; cultura medie, viata cu satisfactii si aspiratii
bogate ; cultura superioara, viata cu satisfactii si aspiratii maxime
          De asemenea, exista o relatie de directa proportionalitate intre nivelul culturii unei colectivitati si progresul societatii. Dezvoltarea unei societati se face nu numai prin cantitatea si calitatea de bunuri materiale, ci si prin CALITATEA CULTURII : calitate inferioara a culturii, societate subdezvoltata ; calitate medie a  culturii, societate normal dezvoltata ; calitate superioara a culturii, societate armonios si multilateral dezvoltata. Exista un determinism nu numai de la economie la cultura, ci si de la cultura la economie. E bine sa se inteleaga ca INVESTITIA in cultura e, de fapt, o investitie in dezvoltarea societatii.
          Ar fi interesant de studiat RELATIA DINTRE CULTURA SI CIVILIZATIE : Cultura mica si civilizatie mare (popoarele nordice) ; Cultura mare si civilizatie mare ( francezii, britanicii, germanii, ) ; Cultura foarte mare si civilizatie mica (romanii, rusii, etc.) ; Care sunt explicatiile ? Una din explicatii, dupa opinia noastra, ar fi urmatoarea : cultura foarte mare, in cazul romanilor
si rusilor nu a fost constientizata, asimilata si interiorizata de personae si grupuri, decat partial, din diferite motive, spre a deveni comportament individual si social superior.
          Cultura, la aceste popoare, a fost transpusa prin constitutii, legi juridice, norme morale, regulamente, etc. in obligatii, permisiuni si interdictii (O.P.I. ; a se vedea Logica deontica), dare ele nu sunt in totalitate respectate de indivizi si colectivitati.



                                             - 157 -
                                    


          Pe cata vreme, cultura poparelor nordice a fost constientizata, asimilata, interiorizata, transpusa prin constitutii, legi juridice, norme morale, regulamente, etc. in O.P.I., care sunt respectate, in cvasitotalitatea lor, de catre indivizi si grupuri.
          Un indicator al calitatii culturii il constituie premiile obtinute
de un anumit popor (tara) : a) Premiile Nobel ; am ramas profund impresionat la aflarea stirii ca Universitatea Berkeley (California, S.U.A.) are 20 de Laureati ai Premiului Nobel ; b) Premiile (medaliile) mondiale la diferite discipline sportive : de aur, argint, bronz ;  c) Premiile (medaliile) Olimpice in sport : de aur, argint bronz ; d) Medaliile pentru cercetari stiintifice: de aur, argint, bronz ; e) Premiile, medaliile, diplomele nationale; f) Premiile, medaliile, diplomele nationale si internationale la diferitele  discipline artistice (sculptura, pictura, muzica, cinematografie, etc.); g) Premiile speciale oferite de jurii ; h) Premiile academiilor ; i) Brevetele de inventii la disciplinele tehnologice ;  j) Premiile in domeniul literaturii ; k) Premiile pentru poezie ;  l) Premiile olimpice pentru matematica, informatica, fizica, chimie, etc.
          Tema aceasta e deosebit de dificila, in ceea ce priveste cercetarea ei. Se cere alcatuita o echipa de cercetatori,
fiecare cu o anumita specializare (arta, literatura, stiinta, tehnologie, filosofia culturii, etc.).

                                                            12 noiembrie 2013


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu