DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

duminică, 18 martie 2012

CONTINENTIA SUI MAXIMUM IMPERIUM EST

Stapanirea de sine este cea mai mare putere,
Este un principiu ce se impune de la prima vedere.
Mihai Ralea a elaborat teoria amanarii impulsului :
Este mecanismul psihic al stapanirii de sine, a individului.
Cand esti cuprin de manie,
Amana reactia verbala sau motorie !
Astfel, ea se diminueaza, putin cate putin,
Pana cand devii un om lucid si senin.
Apoi, stapanirea de sine, depinde si de temperament,
Cu aceste date oricine e la curent :
Sangvinul, temperament puternic, mobil, echilibrat,
Prin echilibru realizeaza stapanirea de sine, nedeliberat;
Flegmaticul, e puternic, echilibrat, dar inert,
Toate reactiile lui se desfasoara mai lent;
Si el realizeaza stapanirea de sine,
Prin echilibru, dar si prin inertie.
Melancolicul e un temperament slab, se stie bine :
Stapanirea lui e dependenta si de aceasta slabiciune;
E fluctuant : s-ar putea sa fie si sa nu fie stapanit,
Functie de context, timp, si de eveniment;
El isi economiseste energia;
Cand a epuizat-o, il apuca letargia.
In aceasta stare e stapanit,
In mod fortuit.
Colericul, e puternic, neechilibrat, mobil;
Este temperamentul cel mai dificil :
Reactiile lui motorii, verbale si afectiv-emotionale;
Se desfasoara cu repeziciune;

Nu are rabdare sa astepte,
Colericul, are adesea, iesiri violente :
Isi descarca energia in cuante,
Asupra activitatii si a persoanelor implicate.
Astfel, genereaza frecvent relatii tensionale,
Si chiar conflictuale,
In microcolectivitatile,
Ocupationale.
Colericul nu e negativ sub toate aspectele :
El desfasoara o activitate dinamica, cu bune rezultate;
Ia decizii foarte repede,
In situatii critice;
Din graba, sub raport functional,
Deciziile lui sunt insa subsaturate informational;
Neavand suficienta informatie,
Comite frecvent erori in decizie;
Se conduce uneori, in hotarare, dupa fler,
Dar poate sa fie un om de caracter.
La acest temperament nu functineaza “frana”
Biopsihologica, ci doar “acceleratia” :
Nu are stapanire de sine,
Nici in rau si nici in bine.
Poate cineva,
Se va intreba :
De ce nu transformam temperamentele dificile,
In cele Flegmatice sau Sangvine, cu o buna stapanire de sine ?
Pentru ca ele sunt innascute;
Si asa ceva nu se poate !
Totusi, temperamentele cu probleme,
Isi amelioreaza functiile, prin educatie.
De altfel, stapanirea de sine,
Se realizeaza, prin instructie,
Chiar din stadiul imediat, de dupa nastere.
 
Mama, daca e documentata si cunoaste,
Va utiliza mijloacele adecvate
De calmare a copilului,
In favoarea ei si a lui.
De pilda, atunci cand se zbate si tipa tare,
Sunt necesare si utile tehnicile de calmare :
Prin voce blanda;
Ca un descantec, afectuoasa,
Prin leganat, mangaiere fina,
Si calma;
Prin strangerea copilului la piept,
Prin alaptatul la timp si corect;
Prin cantec de leagan, cu voce calda,
Si armonioasa,
Si chiar cu muzica simfonica,
Neritmata, bine aleasa;
Mangaiatul rotativ pe burtica,
Are un efect de calmare psihica si intestinal-organica.
Zambetul mamei, are un rol important in educatie :
In a face un copil vesel, fie chiar si prin imitatie.
Mama, insa trebuie sa se asigure,
La medic, ca starea lui organica nu are nici o afectiune.
Desigur, si tatii trebuie sa intervina,
In educatia copilului; aceea de rutina :
Sa se implice permanent,
Documentandu-se, spre a fi la curent.
Toate aceste procedee la indemana si ieftine,
Contribuie la formarea calmului si a stapanirii de sine !
     7 martie 2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu