DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

duminică, 15 ianuarie 2012

CONSTANTIN BRANCUSI

           Chiar daca s-a nascut la Hobita in 1876;
           El, Brancusi, a devenit “Uomo universale”, cetatean de
           onoare al intregii planete.
           Chiar daca sugera sa se elaboreze o filosofie doar din
           proverbe;
           El n-a fost filosof, ci sculptor, dar un sculptor intelept.
           Chiar daca isi tragea seva din folclorul romanesc;
           El n-a fost un folclorist naiv, ci un om de inalta cultura.
           Chiar daca a ajuns la o conceptie universala despre arta;
           El a ramas cu radacinile adanc infipte in solul tarii sale.
           Chiar daca se exprima prin metafore si paradoxuri;
           El n-a fost un sofist, ci un artist.
           Chiar daca a gasit in ou expresia ovoidala a Universului;
           El a ramas un locuitor al Terrei.
           Chiar daca a fost monumental, ca un zeu al Olimpului;
           El a ramas “Cumintenia Pamantului”.
           Chiar daca a gasit unitatea dintre spirit si materie;
           El a fost omul spiritului.
           Chiar daca era scump la vorba;
           El era mare la fapta.
           Chiar daca pridvoarele taranesti, din satul lui, avand stalpii
           decorati cu romburi, au stat la baza inspiratiei sale  pentru
           “Coloana Infinita”;
           El a transpus aceste imagini in concepte figurale universale.
           Chiar daca geometria fusese aplicata in arhitectura;
           El a aplicat-o si in sculptura.
           Chiar daca a avut la baza o gandire mitica;
           El a fost o fiinta emotional-rationala.
           Chiar daca a existat o sculptura Antica si Renascentista;
           El este parintele sculpturii moderne.
           Chiar daca Antichitatea a cultivat smplitatea in sculptura;
           Renasterea a preluat-o si a promovat-o, Rococoul a
           ucis-o prin abundenta decorativa;
           El a reinviat-o prin simplitatea esentelor.
           Chiar daca s-a desprins de influenta lui Roden prin lucrarea
           “Rugaciunea”;
           El si-a depasit magistrul prin formele arhaice, originare,
           descoperite si aplicate in sculptura.
           Chiar daca a practicat o sculptura ridicata la dimensiuni
           cosmice;
           El a coborat-o, mai apoi, pe Pamant si a daruit-o oamenilor.
           Chiar daca a sculptat “Masa Tacerii”;
           El a vrut sa atraga atentia lumii contemporane ca e
           inspaimantator de zgomotoasa.
           Chiar daca a creat “Poarta Sarutului” intre chipuri reci
           de piatra;
           El ar fi preferat sarutul cald al “Domnisoarei Pogany”.
           Chiar daca a construit “Coloana Infinita”;
           El, prin antiteza, a vrut sa evoce ca viata omului e mult
           prea finita; e doar nemarginita in succesiunea generatiilor.
           Chiar daca avea o barba mare si aspra;
           El avea un suflet bland si curat ca de copil.
           Chiar daca n-a cunoscut teoria ideilor – esente platoniciene;
           El a descoperit-o prin chintesente, ca elemente ale existentei
           primare.
           Chiar daca la fundamentele lumii el punea patru elemente :
           piatra, lemnul, lutul si fierul;
           El a considerat sufletul omului mai presus decat ele si l-a
           exprimat magistral in sculpturile sale.
           Chiar daca mainile lui puternice, de pietrar, aveau falange
           noduroase, fiind maini ganditoare;
           El avea insa un trup frumos si armonios; era “Un sfant pastor
           roman”.
           Chiar daca in sculptura au existat trei Dumnezei : Fidias,
           Michelangelo;
           El, romanul Brancusi, a fost al treilea si egalul lor.
                21 februarie 2009
           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu