DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

luni, 9 ianuarie 2012

Leonardo


          A fost “L’uomo universale” al Renasterii italiene,
          A venit pe lume insa mult prea devreme,
          Societatea nu era pregatita sa-i asimileze creatiile,
          A unit arta, stiinta si tehnologia sub sceptrul mariei sale.
          In pictura, n-a dat mai mult de zece opere gata finisate,
          Dar in stiinta si tehnologie avem sute de lucrari lasate.
          Pictura era prea marunta, pentru universul lui mare,
          Se simtea bine in spatiile fara de inguste hotare.
          Triunghiul de succes al personalitatii sale multilaterale,
          A fost curiozitatea, intuitia si inteligenta creatoare.
          Propulsia a primit-o de la curiozitate,
          Intuitia l-a ajutat sa le anticipeze, pe toate,
          Inteligenta, sa inteleaga rapid, profund si corect,
          Sa descopere legi, principii si sa le aplice in proiect.
          Din inventiile sale, cea mai complexa e “Masina de zburat”,
          Al carei vis, in l506, pe Muntele Lebedei, s-a spulberat.
          Pictura renumita, cu multe personaje, e “Cina cea de Taina”,
          Cu ucenicii, adunati in jurul lui Isus, la ultima masa.
          Dar portretul celebru, admirat universal, e “Mona Lisa”
          Sotia prea varstnicului Francesco del Giocondo, din Florenta.
          Aceasta pictura ascunde in ea multe mistere,
          Unele vor ramane, pe veci, fara dezlegare:
          Nu e cunoscuta, cu certitudine, identitatea personajului;
          De ce Leonardo a staruit mult timp asupra portretului ?
          El care a lasat atata opera neterminata,
          S-a ocupat de acest portret 4 ani; vreme indelungata !
          L-a purtat peste tot, in bagaje, din halta in halta,
          Era oare o amintire scumpa, de care nu voia sa se desparta ?
         A existat un sentiment al pictorului pentru Mona Lisa ?
         Exista numai supozitii, ca cele de mai sus, lipseste dovada.
         Prin tehnica sfumato, un pseudozambet i-a creat,
         Care face portretul si mai de admirat.
         Dar enigma si aici dainuie,
         Nu se stie, cu precizie: zimbetul parca e, parca nu e !
         Oricare impresie, din cele doua, e amagitoare,             
         Nimic nu e clar sub Soare.
         Cert e doar faptul ca Leonardo a existat,
         Si ca fara el omenirea mai incet ar fi progresat.

                                                                  1 mai 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu