DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

vineri, 6 ianuarie 2012

STATUL

ANONIMUS : O, Platon, tu cel asemenea zeilor,
     Marele filosof al ideilor,
     Al statului reformator,
     Autor al “Dialogurilor”
     Din 29, unul este intitulat chiar “Statul”,
     E foarte amplu si complex, ca nici un altul
     Spune-mi, te rog, cu tot respectul,
     Cum ai defini tu statul, adica conceptul ?
     PLATON : Statul este, in adevar, mai intai o idee,
     Dar, desigur, mai apoi si o realitate,
     Cu cat il descriem mai bine ideal,
     Cu atat il stapanim obiectual.
     La nivelul gandirii formulam principiile,
     Si urmarim concordanta realitatii cu ele.
     Eu am transpus statul in plastice imagini,
     Ca pe un car, tras de doi telegari,
     Condusi de un vizitiu,
     Ce poarta pe-o sprinceana un decorat chipiu.
     Unul din telegari e naravas si iute de picior,
     Celalat, e calm si merge mai incetisor.
     Vizitiul, pe primul il struneste,
                    
                           
     Pe al doilea, cu biciul il imboldeste.
     Astfel va asigura functionarea uniforma a carului,
     Precum bunul mers al statului.
     ANONIMUS : Bine, bine, subscriu exemplului,
     Dar care e scopul statului ? Care e structura lui ?
     As fi fericit daca - mi spui !
     PLATON : Rostul statului ideal,
     E acela de a infaptui binele si dreptatea pe plan real.
     In ce priveste structura statului, daca vrei sa stii,
     De la natura, oamenii sunt impartiti in trei categorii :
     1. Filosofii, cei ce de creier sunt dominati,
Sunt oameni inteligenti si luminati,
Ei contribuie la perfectionarea statului,
Si la dezvoltarea lui;
2.    Cei care de virtutile din piept sunt dominati,
Spre actiune sunt inclinati,
Militarii, oamenii curajului,
Care sunt paznicii statului;
3.    Si oamenii “pantecului” care,
Sunt bantuiti de dorinte vulgare:
     Cultivatorii pamantului,
     Si mestesugarii.
Ei produc pentru stat bunurile alimentare,
Si uneltele necesare.
Statul ar trebui,
Sa cultive aptitudinile celor trei categorii,
Prin buna organizare si educatie,
Sa fie ridicate la forma lor optima de manifestare.
In acest scop am elaborat un sistem educativ eficient,
In care muzica si gimnastica au un rol preponderent.


     ANONIMUS : Inteleptule, ai vrut sa-ti verifici teoria,
     Pe statul din Siracuza !
     PLATON : Ar fi fost foarte usor,
     Daca Dionysos se dovedea intelegator.
     I-am explicat cu de-amanuntul,
     Cum intentionez sa reformez statul.
     Dadea impresia ca ma aproba,
     Dar a fost doar o aparenta.
     Aproape de sfarsit,
     S-a ridicat si iritat a rostit :
     Ajunge, stiu, stiu !
      “Esti un batran palavragiu !”
     Eu i-am raspuns : Regret ca am vorbit in van !
     “Iar tu, un tiran !”
     Putea sa fie mai rau; si-a chemat garzile,
     Putin a lipsit ca tiranul sa ma aresteze !
     Dar de pedeapsa tot n-am scapat,
     A dat ordin sa fiu expulzat.
          13 decembrie 2011

Un comentariu:

  1. Bun venit in blogosfera!
    Greu subiect conducerea responsabila a ''demos''-ului... Cine e cel mai in masura sa o faca si, mai ales, cum ? Omenirea inca nu pare sa fi gasit un raspuns satisfacator la aceasta milenara framantare....

    RăspundețiȘtergere