DESPRE AUTOR

DESPRE AUTOR SI PUBLICATII


ION MORARU

Nascut in comuna Gusoeni,

judetul Valcea, la 10 februarie

1932 ;


Licentiat in psihologie (1960) ;


Doctor in filosofie (1973) ;


Profesor universitar(1990) ;


Presedinte al Subcomisiei de Inventica

a Academiei Romane (1992-1996) ;


Presedinte-fondator al Asociatiei Romane

de Psihologie Haologica (2000) ;


Membru al Academiei de Stiinte din

New York (1995) ;


Decan al Facultatii de Psihologie-Sociologie

si Stiinte Politice a Universitatii Hyperion (2002).




Din lucrarile publicate :


MONOGRAFII SI MANUALE BAZATE

PE CERCETARI STIINTIFICE



1. Un model epistemologic-psihologic

al creativitatii tehnice (1980), lucrare distinsa

cu Medalia de Aur H. Coanda, clasa I, (1995) ;


2. Creativitatea sociala. Introducere in

socioeuristica (1981) ;


3. Actiunea sociala si comportamentul

individual. Premise pentru elaborarea

comportamentologiei (1986) ;


4. Strategii creative transdisciplinare.

Introducere in scientoeuristica (1992),

carte onorata cu Premiul "Ion Petrovici"

al Academiei Romane (1994) ;


5. Psihologia muncii, partea a doua,

Psihologia creativitatii (1993) ;


6. Cercetarea creativitatii si creatiei

prin metoda eurigramelor (1993) ;


7. Curs de psihoinventica (1994) ;


8. Stiinta si filosofia creatiei (1995) ;


9. Introducere in psihologia

manageriala (1995) ;


10. Psihologia creativitatii, vol. 1 (1997) ;


11. Psihologiaogia creativitatii, vol. 2 (1998) ;


12. Paradigma psihologiei haologice.

Aplicatii ale teoriei haosului

in psihologie (2000) ;


13. Misterul creatiei artistice ; Michelangelo-

daimonicul (2004) ;


14. Haosul - Cosmosul si geniile creatoare.

Introducere in psihologia haologica (2005) ;


15. Psihologia haologica (2006) ;


16. Michelangelo Buonarroti. Creativitatea

si creatia (2009).




TRATATE IN COLABORARE



1. Tratat de psihologie manageriala (1997) ;


2. Tratat de creatologie (1998).





POEZII



1. Ferestre spre interior (2007) ;


2. Daimoni creatori (2009) ;


3. Poeme si catrene (2011) ;


4. Dialoguri filosofice (2012) ;


5. Imperativus moralis (2012) ;


6. Genii si celebritati in versuri (2014) ;


7. Filosofia poeziilor Haiku 100, vol. 1 (2014) ;


8. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 2 (2014) ;


9. Filosofia poeziilor Haiku, vol. 3 (2014) ;


10. Poezii Haiku despre ABBA (2014) ;


11. Poezii (2014) ;


12. Versuri (2014) ;


13. Stihuri (2014) ;


14 Idei in rime (2015) ;


15. Haiku profane si biblice (2015) ;


16. Diverse si sociale (2015).

luni, 9 ianuarie 2012

Raffaello

La Perugino, ca ucenic, cat a stat,
                         A avut multe de invatat:
                         Tehnica coloristica si gingasia personajelor,
                         Ce-i vor aduce atata faima in viitor.
                         A admirat fresca lui Leonardo “Batalia de la Anghiari”,
                         Si a comparat-o cu a lui Michelangelo “Scaldatorii”.
                         Prima, aducea un omagiu calaretului in lupta si calului,
                         Cealalta, evidentia frumusetea fizica si forta luptatorului.
                         A asimilat tehnica punerii cetei fine, numita sfumato,
                         Si asezarea piramidala a personajelor, de la Leonardo,
                         Limbajul artistic al lui Michelangelo, atat de avantat,
                         Fara indoiala, adanc si marturisit, l-a impresionat.
                         Toate aceste achizitii le-a topit in sufletul sau,
                         Si a scos din el ceva, cu totul original si nou.
                         Frumusetea, gratia, perfectiunea madonelor sale,
                         Sunt mai presus de criticile superficiale.
                         “Madona della Sedia” exprima un ideal de frumusete,
                         In lumea picturii, fara pereche.
                         Dupa cum “Madona della Prato”, fara indoiala,
                         Si “Madona Sixtina”, arata pictura piramidala.
                         “Scoala din Atena” e o tema de filosofie,
                         Ce-i va aduce autorului multa glorie.
                         Intr-un cadru arhitectural maret, specific vechii Grecii,
                         In prim plan sunt cei doi mari filosofi peripatetici:
                         Platon, cu o barba carunta mare, in rosu invesmantat,
                        Arata cu mana dreapta lumea ideilor de pe cerul innourat,
                        Aristotel, ce i-a fost elev, arata cu dreapta, spre pamant,
                        Unde lumea ideilor isi gaseste justificare si fundament.
                        Aristotel: drag imi este maestrul, dar mai drag adevarul,
                        Si de dragul adevarului, imi critic maestrul !
                        Punindu-i alaturi in impresionanta imagine,
                        Artistul a incercat, cu penelul, sa-i reconcilieze.
                        Pictura lui Raffaello s-a nascut din prea multa fericire,
                        Dupa cum opera lui Michelangelo, din exces de durere.
                        In fata artei primului, emotia noastra e usor tulburata,
                                                      
                                                       
                        Dincolo, emotia artistica e ca vinul vechi, care imbata.
                        La noi, opera lui Alecsandri reflecta starea lui de fericire,
                        Creatia lui Eminescu, emotioneaza puternic si prin durere.
                                                                                             30 aprilie 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu